5.1. Документна комунікація
5.2. Документна комунікаційна система
5.3. Документна діяльність
5.4. Документний фонд
Документна комунікація (ДК) – комунікація, опосередкована
документом, побудовану на обміні документами між двома або більше людьми. ДК
є підсистемою соціальної комунікації.
УВАГА! У процесі соціальної документної комунікації беруть
участь три основні елементи: комунікант, комунікат і реципієнт.
Комунікант – відправник документного повідомлення, що
починає акт комунікації (автор повідомлення).
Реципієнт повідомлення – його одержувач, приймач
(читач, слухач, глядач). Між комунікантом і реципієнтом встановлюється канал
комунікації, без якого зв'язок не може відбутися.
комунікат – документне повідомлення. Документну
комунікацію можна вважати такою, що відбулася тільки у тому випадку, коли
реципієнт (споживач) одержав закодовану на матеріальному носії інформацію,
відправлену комунікантом.
Мал. 1. Документна комунікація
Кодування – це представлення ідеї, яку прагне донести
до одержувача комунікант, у кодах або символах, тобто в знаках, зрозумілих
реципієнту. Повідомлення – це зафіксована ідея, яку хотів комунікант
повідомити реципієнту. Повідомлення складається з двох таких компонентів:
1) зміст повідомлення – думки, аргументи, факти;
2) засоби передачі (каналу) документного повідомлення – книги, журнали, газети, афіші, грамплатівки, диски і т.ін.
2) засоби передачі (каналу) документного повідомлення – книги, журнали, газети, афіші, грамплатівки, диски і т.ін.
ДК є однією з основних підсистем соціальної комунікації,
тобто системою обміну інформацією між двома і більше людьми.
УВАГА! Вся документна інформація рухається формальними
каналами комунікації. До основних офіційних каналів документної
комунікації відносяться видавнича, книготорговельна, інформаційна
діяльність, бібліотечна, архівна й музейна справа. Розрізняються між собою
названі структури ДК орієнтацією на різні види документів, форми й методи їх
обробки й представлення споживачу.
Залежно від кількості тих, що спілкуються, у структурі
соціальної комунікації виділяється:
Двостороння комунікація (коли учасники поперемінно
виступають у ролі то комуніканта, то реципієнта),
групова комунікація (об'єднує порівняно невелике
число людей так, що комунікант може враховувати особливості й реакцію кожного з
реципієнтів) і масова комунікація,
масові комунікації– офіційні структури поширення інформації
(повідомлень) на великі аудиторії. До масових комунікацій відносяться друк,
радіо, телебачення, кіно, звуко- і відеозапис і інші канали передачі
інформації, Internet.
За формою представлення інформації соціальні комунікації
діляться на документні і недокументні.
Увага! Документна комунікація існує паралельно з
недокументною соціальною комунікацією. У недокументній комунікації інформація
(повідомлення) передається в не закріпленій на речовинному носії формі – в
усній мові, радіо- або телепередачі і т.ін.
Документна комунікація є однією з провідних підсистем
соціальної.
Документна комунікаційна система (ДКС) – це підсистема
соціальної комунікації, що забезпечує створення, обробку, зберігання й
поширення документної інформації в суспільстві.
Система документних комунікацій – це сукупність всіх
документів, відправників документної інформації (автор, видавництво), її
споживачів (читач, слухач, глядач), професійних посередників (бібліотекарів,
бібліографії, фахівців в області інформації та документації); виробничих
процесів (створення, обробка, зберігання, розповсюдження документів) і
стосунків між ними, обумовлених як внутрішніми властивостями системи, так і
зовнішнім середовищем її суспільного функціонування. Відсутність хоч би одного
з елементів ДКС приводить до руйнування системи.
Увага! Документ – це результат цілеспрямованої
діяльності, яка протікає в межах колективної дії.
Документ – результат практичної документної діяльності, яка включає:
Документ – результат практичної документної діяльності, яка включає:
документування, мета якого – створення якогось змістового
повідомлення;
обробка, мета якої – змістова й формальна оцінка документа;
поширення, мета якого – доведення документа до споживача;
зберігання, мета якого – забезпечення тривалого фізичного
збереження і захисту документів від передчасного руйнування;
використання, мета якого – прочитання документа споживачем,
пошук необхідної інформації;
утилізація, мета якої – здача документа в утиль для подальшої
переробки.
УВАГА! Створення документа або документування – складний
процес, у якому беруть участь автор, видавець, редактор, поліграфіст і т.ін.
До нього звичайно відносять дії, пов'язані з формуванням
документа як специфічної системної триєдності: змісту (соціальна інформація),
знакової (семіотична інформація) і матеріально-конструктивної (технологічної)
форм.
.
Документування складається з чотирьох етапів:
.
Документування складається з чотирьох етапів:
підготовчий (авторський) – від складання моделі документа до
передачі авторського рукопису на редагування;
редакційний – від прийому рукопису редактором до здачі
рукопису у виробництво;
виробничий – від технічного редагування (макетування)
рукопису до підписання документа на випуск у світ;
завершальний – від отримання тиражу і до поширення
документа.
Документний фонд (ДФ) – це сукупність документів, які через
суспільну значущість охоплюють документи всіх галузей діяльності суспільства,
зберігаються і використовуються в бібліотеці, архіві, музеї, інформаційному
центрі і т.ін. Залежно від спеціальної установи, що займається зберіганням
документів і організацією користування ними, розрізняють документний фонд
бібліотеки, архіву, музею, органу НТІ та ін.
Головною підсистемою ДФ є бібліотечний фонд (БФ) –
це систематизована сукупність документів, що відповідають завданням, типу,
профілю бібліотеки, а також документним потребам її користувачів і призначена
для використання й зберігання документів протягом всього часу, поки вони
являють собою реальну або потенційну цінність для користувачів.
За змістом БФ прийняте ділити на універсальні й
спеціальні. Універсальним вважається БФ, якщо в ньому представлені
документи всіх галузей знань, всіх типів (офіційні, наукові, науково-популярні,
учбові, довідкові і т.ін.) і видів документів (видання, кінофото-фонодокументи,
документи на найновіших носіях інформації, неопубліковані документи і т.ін.). Спеціальним (спеціалізованим)
є БФ, якщо в ньому переважають документи певного змісту (фонди НТБ,
сільськогосподарських, медичних та ін. бібліотек), типу (фонди бібліотек для
сліпих, навчальні, довідкові, виробничі) і вигляду (фонд патентних документів,
фоно-, відео-, дискотека і т.ін.). Універсальними і спеціальними
(спеціалізованими) фондами володіють відповідно універсальні і спеціальні
бібліотеки.
Фонди бібліотек різних типів і видів складають єдиний БФ
України.
Інформаційний фонд (ІФ) – це масив документів найбільших
галузевих і міжгалузевих центрів і інститутів інформації, відділів НТІ різних
підприємств, організацій, фірм, комерційних служб, бірж, агентств за
інформацією, обчислювальних центрів і т.ін.
Архівний фонд (АФ) – сукупність документів, що утворилися в
процесі діяльності установи, організації, підприємства, суспільства або особи
(сім'ї, роду). АФ складається в основному з текстових документів, що несуть
ретроспективну інформацію, історично та/або логічно зв'язаних між собою.
Музейний фонд (МФ) – це упорядкований масив документів, що
зберігаються в музеях – організаціях, що займаються збором, зберіганням, дослідженням
та експозицією документів наукового або культурного характеру.
Документні ресурси книжних магазинів – масиви документів,
тимчасово зосереджені в книжних магазинах для поширення серед населення й
поповнення фондів бібліотек, інформаційних центрів тощо.
Документи, що входять до складу ДБФ, можна розділити на
три групи.
До першої відносяться документи, що мають основне,
теоретико-методологічне значення (видання партійних і державних документів,
праць видатних діячів, наукові й науково-популярні праці, підручники тощо).
Друга група – довідкові видання: енциклопедії,
словники, довідники, календарі та ін.
Третя – бібліографічні посібники й покажчики
бібліографічних посібників.
Немає коментарів:
Дописати коментар