Про фах

Спеціальність "Документознавство та інформаційна діяльність" здобувається на кафедрі Документознавства та інформаційної діяльності ФТПД ІФНТУНГ. 

Фахова професійна підготовка документознавців-менеджерів інформаційних систем, інформаційних аналітиків відбувається за такими напрямками, як: професійне опанування двох іноземних мов (англійської та німецької) на рівні перекладача, документно-інформаційний менеджмент і маркетинг, комп’ютерна справа, економічна та правознавча підготовка тощо. 

Згідно з названими напрямами підготовки майбутні фахівці з документо-інформаційного менеджменту вивчають такі дисципліни, як:
- документознавство;
- діловодство;
- управлінське документознавство;
- архівознавство;
- патентознавство;
- аналітико-синтетична переробка інформації;
- інформаційно-аналітична діяльність;
- інформаційний менеджмент і маркетинг;
- інформатика;
- прикладне програмне забезпечення;
- бази даних;
- Інтернет-технології та ресурси;
- захист інформації;
- комп’ютерні мережі;
- документально-інформаційні комунікації;
- теорія комунікації;
- етика та психологія ділового спілкування;
- редагування спецдокументації;
- менеджмент електронних документів;
- документаційне забезпечення діяльності (за фаховим спрямуванням) тощо.

Особливості навчання студентів полягають у добрих знаннях як традиційних методів інформаційного обслуговування, так і новітніх інформаційних технологій, основних засад управління, відбору, аналізу й узагальнення інформації на основі документно-інформаційних систем. Пріоритетна увага приділяється  ґрунтовному вивченню іноземних мов на рівні фахової підготовки: усне й писемне мовлення, переклад спеціальної ділової документації, супровід ділових перекладів, редагування перекладу (в тому числі, технічного чи економічного характеру). Студентам надається можливість для здобуття міжнародного досвіду в рамках програми Work and Travel та їх участі в проектах міжнародних студентських організацій AIESEC та  IAESTE тощо. Така підготовка надає можливість випускникам працювати в таких основних галузях професійної діяльності, як: соціокомунікативна, соціальна, економічна, юридична, політична, екологічна, науково-технічна, міжнародна тощо.

Ці галузі дозволяють фахівцям вибирати такі напрями їх професійної діяльності:
- основні: документально-комунікативний, інформаційно-аналітичний, інформаційно-технологічний, інформаційно-управлінський, інформаційно-консультаційний, архівний, організаційно-управлінський, організаційно-діловодний, науково-дослідний, кадровий, обліково-контрольний, референтський;
- суміжні: маркетинговий, рекламний, зв’язки з громадськістю, книгорозповсюджувальний.

Перелічені галузі та напрями професійної діяльності дають випускникам можливості працевлаштування у таких структурах, організаціях чи інституціях, як: центри науково-технічної й економічної інформації; патентні відділи підприємств, організацій; маркетингові відділи та служби; фірми та агентства інформаційно-аналітичного спрямування (територіальні, галузеві); центри документації; ресурсні центри; архіви; бібліотеки; музеї; видавництва; консультативні / консалтингові центри; рекламні агентства; засоби масової інформації; інформаційно-аналітичні служби / відділи органів державного управління, місцевого самоврядування, комерційних структур тощо; апарат управління об’єктів різних рівнів; служби діловодства, документаційного забезпечення управління, секретаріати, канцелярії, управління справами; навчальні заклади (викладання дисциплін документ-тознавчо-інформаційного циклу); відділи кадрів, кадрові агенції тощо.

Названі вище місця їх працевлаштування дозволяють випускникам-спеціалістам кафедри займати такі первинні посади, як: менеджер інформації, інформаційний аналітик, аналітик комунікації / комп’ютерних комунікацій, редактор електронних видань (контент-менеджер), архівіст, патентознавець, інформаційний брокер, інженер з науково-технічної інформації, менеджер з управління персоналом, фахівець з цінних паперів, менеджер зі зв’язків з громадськістю, прес-секретар, документознавець, керуючий справами установи, референт-перекладач / гід-перекладач (за умови відмінної оцінки з іноземної мови та перекладу).

Основне своє призначення випускники-фахівці кафедри вбачають, як правило, у створенні інформаційних ресурсів та наданні інформаційних послуг, використовуючи інформацію як стратегічні важелі, а інформаційні технології та документні системи як основний засіб реалізації завдань організації та підприємства. Як правило, випускники працюють в інфраструктурі західного регіону або інших областей України. Крім того, є багато прикладів успішної праці в різних країнах світу: США, Німеччині, Польщі, Великобританії, Італії, Індії, Скандинавії, Китаю, Чехії тощо. Це стосується  й таких всесвітньовідомих компаній, як Tycoelectronics, Soft Serve, Microsoft.

Необхідно зазначити, що соціальне замовлення на спеціалістів, які володіють іноземною мовою, впродовж, останнього десятиліття різко зросло. розвиток міжнародних зв’язків України з іноземними державами  передбачає формування відповідної моделі управління та організації ділових відносин, рівень яких в значній мірі залежить від сервісного обслуговування цих відносин на рівні адекватного перекладу та на рівні оформлення, проведення й організації ділових відносин в усній і писемній формах.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

– З якими ще сферами пов’язана спеціальність “Документознавство та інформаційна діяльність” ?
– Крім уже згаданого правознавства, архівної справи, Інтернет та бізнесу, це – галузі масової комунікації, сфери, які мають справу з інтелектуальною власністю, традиційна видавнича справа та електронні видавництва тощо. Адже перед тим, як передати інформацію слухачам необхідно отримати її від джерел і накопичити у вигляді документального фонду. Інформаційні системи які накопичують інформацію з різних джерел, зберігають її у зафіксованому на матеріальному носії вигляді і займаються розповсюдженням інформації мають назву документно-інформаційних систем. Наші випускники стануть менеджерами цих систем.
– Як можна охарактеризували кваліфікацію “документознавець–менеджер інформаційної діяльності”?
– Це – поліфункціональна кваліфікація. Адже важливі не тільки знання інформаційних ресурсів та уміння оперувати інформацією, а й формування інформаційного світогляду, тобто знання законів функціонування інформації в суспільстві, розуміння суті інформаційних перетворень і усвідомлення свого місця та завдань в інформаційному суспільстві, що формується. Оволодівши базовими знаннями в галузі документно-інформаційних систем, документознавець повинен бути висококваліфікованим спеціалістом, мати теоретичні знання на рівні сучасних міжнародних вимог до спеціалістів у галузі інформаційних систем, добрі практичні навички в роботі з різноманітними документно-інформаційними системами. Майбутній фахівець повинен мати не тільки уяву про сучасну технологію переробки інформації, а й розуміти логічні, лінгвістичні, психологічні та соціальні основи переробки інформації в процесі її створення і використання, бути знайомим з математичними методами аналізу інформації, з методами прогнозування шляхів розвитку галузі чи наукового напряму. Головна увага приділяється вивченню сучасних джерел інформації, принципів і методів її пошуку в різноманітних документно-інформаційних системах, розвитку навиків самостійного використання відібраної інформації.
– Яка сфера діяльності документознавців–менеджерів інформаційної діяльності?
– Узагальненою метою всієї діяльності спеціаліста є управління інформацією і всіма видами інформаційної діяльності відповідної організації для виконання її основних завдань,а узагальненим об'єктом діяльності є документно-інформаційні системи, управління інформацією й інформаційними системами, електронна доставка документів, забезпечення інформаційних потреб і управління інформаційними ресурсами, координація різних видів інформаційної діяльності і контроль за ними, інформаційне обслуговування, координація обробки інформації в організаціях, формування інформаційного середовища, стратегічне управління інформацією, формування інформаційних ресурсів, стандартизація, захист інформації, наукові дослідження в галузі документно-інформаційних систем.
– Які предмети вивчають студенти-документознавці?
– Навчальні дисципліни можна поділити на декілька циклів:
документознавчий цикл: документознавство, діловодство, патентознавство, архівознавство, бібліографознавство;
інформаційний менеджмент та маркетинг: організація інформаційної діяльності, інформаційно-аналітична діяльність, аналітико-синтетична переробка інформації, інформаційний менеджмент, інформаційний маркетинг;
інформаційно-технологічний цикл: інформатика, обчислювальна техніка та програмування, прикладне програмне забезпечення, інформаційно-пошукові системи, інформаційні системи, інформаційні технології, комп’ютерні мережі, Інтернет-технології та ресурси, технічне забезпечення інформаційної діяльності, бази даних;
лінгвістично-комунікативний цикл: документно-інформаційні комунікації, українська мова за професійним спрямуванням, лінгвістичні основи документознавства, теорія комунікації, етика та психологія ділового спілкування, редагування, іноземні мови – англійська та німецька;
економічний цикл: основи бізнесу, макроекономіка, мікроекономіка, економіка інформаційної діяльності;
правознавчий цикл: інформаційне законодавство, цивільне право, господарське право.
– Чим відрізняється дана спеціальність від спеціальності ”Інформаційні системи”, наприклад?
– Документознавство та інформаційна діяльність – гуманітарна спеціальність. Головний акцент робиться на управлінні інформацією в документно-інформаційних системах; методах аналізу і оцінки документальних потоків; вмінні орієнтуватися в них; економіку інформаційної діяльності; технологію і методику збирання й обробки інформаційних потоків; пошук необхідної інформації; аналіз і узагальнення отриманого матеріалу; методи створення і використання інформаційних ресурсів; оцінку актуальності наукових напрямків та прогнозування шляхів їх подальшого розвитку. Значна увага приділяється лінгвістичним та правовим аспектам.
– Чому пропонується такий великий обсяг годин на іноземну мову?
– Враховуючи необхідність роботи інформаційних центрів і служб на транснаціональному рівні в інтерактивному режимі при навчанні студентів названої вище спеціальності приділяється увага питанням використання інформаційних ресурсів та аналітико-синтетичної переробки інформації не тільки українською мовою, а й іноземною. Тому в програмі передбачене поглиблене вивчення двох іноземних мов.
– Які ключові положення концепції підготовки студентів-документознавців?
– Концепція навчання студентів з спеціальності "Документознавство і інформаційна діяльність" грунтується на таких принципах:
Оскільки розвиток сучасних систем збирання, обробки, збереження, пошуку, розповсюдження і використання інформації проходить під впливом "цифровізації" документів і нових інформаційних технологій,. при навчанні спеціалістів приділяється багато уваги технічним засобам здійснення інформаційних процесів.
Завдання навчання не повинно зводитися до оволодіння навичками роботи з комп'ютером для створення текстів і отримання інформації з мереж. Для фахівця в галузі документознавства і організації інформаційної діяльності інформація у всіх її аспектах повинна стати важливим компонентом професійного світогляду. Йому необхідно знати структуру й основні властивості семантичної інформації, закономірності процесів її зростання, старіння, розсіювання, сучасні методи пошуку й переробки інформації, типи носіїв інформації, інформаційних систем, електронних мереж, компоненти національної і транснаціональної інформаційної інфраструктури. Важливо навчити студентів використовувати ці знання в процесі навчання і в подальшій діяльності.
У процесі навчання майбутніх спеціалістів орієнтують на проблеми, пов'язані з переходом на нові умови господарювання, нову незвичну економічну і політичну ситуації, які потребують комплексного інформаційного обслуговування (КІО) органів управління. Сьогодні основна увага майбутніх менеджерів звертається на складність використання інформації, на те, як допомогти державній адміністрації, керівному складу фірм і підприємств на основі інформації різного призначення спрямувати зусилля на отримання результатів відповідно до вимог майбутнього.
Приділяється значна увага вмінню користуватися мережною технологією, володіти навичками роботи в національних і міжнародних інформаційних мережах типу Інтернет, Інтранет, ін., для підготовки аналітичних оглядів, дайджестів, рефератів
Така концепція комплексної підготовки документознавців-менеджерів інформаційних систем дає можливість готувати спеціалістів нової формації, які добре знають традиційні методи інформаційного обслуговування, нові інформаційні технології й управління інформацією на основі документно- інформаційних систем.
– Чим забезпечується здійснення фахівцем з документознавства своїх функцій?
– По-перше, комунікативним принципом його діяльності, по-друге, наявністю конкуренції в сфері економіки, по-третє, фундаментальними знаннями в галузі управління інформацією і інформаційними системами, вільною орієнтацією у світовому документно-інформаційному просторі завдяки адекватному володінню іноземними мовами. Тому документознавець-менеджер інформаційних систем повинен відповідати сучасному рівню вимог щодо кваліфікацій та морально-етичним нормам суспільства. Спеціаліст повинен розуміти важливість пріоритетів інноваційного підходу, що потребує системних, послідовних знань і наступного їх практичного використання.
Серед виробничих функцій та типових завдань, які повинен виконувати випускник з спеціальності "Документознавство та інформаційна діяльність" за кваліфікацією, можна виділити наступні:
в сфері менеджменту документно-інформаційних систем: координація, управління і інтеграція інформаційної діяльності; стратегічне планування інформаційних технологій, інформаційних ресурсів і систем; управління ресурсами;
в сфері інформаційно- технологічній: управління інформаційними технологіями; автоматизація офісних робіт; контроль за обробкою інформації, захист даних й інформації;
в сфері документної інформації: визначення політики, планування і управління інформацією для організації; управління документно-інформаційними системами; аналіз інформаційних потреб і забезпечення обслуговування споживачів;
в сфері комунікації: управління комунікаціями та інформаційними потоками в організації; розробка й інтеграція комунікаційних мереж; консультації керівників організації з питань інформаційної діяльності, інформаційних систем і ресурсів.
– Де зможуть працевлаштовуватися випускники спеціальності?
– Спеціаліст з документознавства та інформаційної діяльності зможе працювати як організатор і виконавець у галузі інформаційної діяльності в державній і недержавній адміністративній сферах, відповідати за сучасну організацію документопотоків, технічні засоби обробки внутрішньої і зовнішньої документації, проведення експертизи та оцінки ефективності діяльності суб'єктів ринкових відносин з позицій доцільності та достатності інформаційного забезпечення, впровадження документно-інформаційних систем, вести пошук і аналітико-синтетичну переробку інформації тощо. Документознавці зможуть працювати в інформаційно-аналітичних центрах і службах органів державної влади, культурно-освітніх закладів, наукових установ, фірм, корпорацій, акціонерних товариств, де передбачено мати справу з документно-інформаційними системами і управлінням інформацією.
– Чи зможуть випускники працювати в бізнесі?
– Звичайню. Вони зможуть заповнити відповідні ніші в бізнесі, в правових, наукових, політичних інституціях страхових та рекламних агенствах, бо інформація необхідна менеджерам, маркетологам, економістам, правовикам, політикам. Треба пам’ятати тільки, що спеціальність “Документознавство та інформаційна діяльність” пов’язана з менеджментом інформації, а не менеджментом організацій і вимагає певних природних інтелектуальних задатків і нахилів.
– Що потрібно знати абітурієнтам, які хочуть опанувати даний фах?
– Наші потенційні студенти повинні любити працювати зі словом, проявляти інтерес до журналістики, мови та інформатики. Тільки той, хто в школі відзначався написанням оригінальних творів, участю в конференціях та виступах, створював сценарії шкільних заходів, любив багато читати, зможе в подальшому реалізувати себе, обравши даний фах. Якщо такі задатки не проявлялися, оволодіти комплексом необхідних умінь для даної спеціальності неможливо.

Хибне уявлення, яке сформувалося в нашому місті, що документознавці – це діловоди та секретарі-реферети, приводить на цю спеціальність випускників шкіл, які не мають відповідного творчого потенціалу. Як не можна стати музикантом, не маючи музичного слуху, так і не можна займатися інформаційним менеджметом без розвинених комунікативних умінь, логічного мислення та творчої уяви.


Немає коментарів:

Дописати коментар